Seniorisuunnistusta suunnistusseurassa

Suunnistus soveltuu erinomaisesti myös seniori-ikäisille harrastajille ja parhaimmillaan se voi olla myös sellainen harrastus, joka kokoaa suvun eri sukupolvet yhteen mielekkään tekemisen äärelle. Kerromme tässä artikkelissa, miksi myös senioreiden kannattaa harkita suunnistusharrastusta ja suunnistusseuraan liittymistä.

Luontokokemukset antavat seniorille paljon

Suunnistuksen kautta on mahdollista saada uusia ainutlaatuisia luontokokemuksia, eikä suunnistajan ole edes pakko poistua kauas ulkoiluteiltä voidakseen harrastaa suunnistusta. Jo läheltä monia ulkoiluteitä löytyy upeita maisemia, kuten kukkaketoja ja avokallioita, jotka hurmaavat suunnistajan. On todettu, että oleilu luonnossa vähentää stressitasoamme. Se myös soveltuu erinomaisesti suomalaisten mielenlaatuun, sillä suuri osa meistä viihtyy erityisen hyvin metsässä ja on siellä kuin kotonaan.

Kaiken tämän lisäksi suunnistusharrastus on helppo aloittaa, sillä lähes kaikissa Suomen kunnissa on suunnistusseura tai -seuroja. Monet näistä seuroista järjestävät kuntorasteja viikoittain. Karttamaksu kuntorasteilla on yleensä 4–8 euroa, joten harrastus soveltuu myös pienituloiselle eläkeläiselle.

Suunnistusporukoiden yhteishenki on yleensä erityisen vahva. Tätä kautta onkin mahdollista löytää uusia ystäviä ja solmia tärkeitä sosiaalisia suhteita. Moni seniori kärsii yksinäisyydestä, jota suunnistusharrastus voi lievittää. Suunnistusseura onkin oivallinen kohde lähteä etsimään itselle liikuntahenkistä seuraa.

Suunnistuksen hyviä terveysvaikutuksia

Yksi suunnistuksen erityisen hyvistä puolista on se, että laji auttaa pitämään harrastajan aivot virkeinä. Se on lajina monipuolinen ja kehittää harrastajansa kunnon monia osa-alueita. Ensinnäkin se kehittää lihas- ja kestävyyskuntoa. Se kehittää myös tasapainoa ja kehonhallintaa. Kun suunnistaja joutuu liikkumaan epätasaisilla alustoilla, kiipeilemään mäkiä ylös ja nostelemaan jalkojaan esimerkiksi risukoissa, saa hänen kehonsa aivan toisenlaista haastetta kuin käveltäessä tasamaalla. Suunnistustehtävien ratkominen vielä lisää liikkumisen mielekkyyttä, jolloin metsässä tulee usein liikuttua tavallista pidempään lähes huomaamatta.

Kartan lukeminen yhdessä reittivalintojen suunnittelun kanssa auttaa pitämään seniori-ikäisen harrastajan aivot virkeinä, sillä se vaatii ongelmanratkaisutaitoja. Aivojen virkeänä pitäminen parantaa monin tavoin elämänlaatua.

Kuinka seniori-ikäinen pääsee alkuun suunnistusharrastuksessa?

Kuntorastit ovat helppo ja oivallinen tapa aloittaa suunnistusharrastus. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Monet seurat tarjoavat lisäksi sovittaessa suunnistusopastusta. Myös erilaiset kurssit ja harjoitukset ovat hyvä tapa aloittaa uusi harrastus.